Facilitair werk; Dynamisch, chaotisch, verschrikkelijk leuk!
Ze zijn niet altijd even zichtbaar, toch zijn ze onmisbaar; onze facilitaire collega’s. Dick, Rob en Tjarda vertellen alle drie vanuit hun eigen functie over hun werk bij De Binnenvest.
Dick reist als Ambulant Beheerder met zijn team dagelijks door heel de regio om werkzaamheden uit te voeren in alle panden waar mensen ambulant worden begeleid. Met de kantoorlocaties erbij zijn dit ruim 120 panden.
“Mijn werk als Senior technisch ambulant beheerder in drie woorden? Energiek, klantgericht en mooi om mensen te helpen.
De klussen zijn heel divers; er is een deur kapot, er moet ergens geschilderd worden, er moet een kapstok worden opgehangen. Soms krijg je een spoedklus dat er een slot uitgeboord moet worden, de verwarming het niet doet of er alleen nog koud water uit de kraan komt. Als iemand door zijn bed heen is, brengen we een nieuwe.
We doen ook uithuizingen. Dit is wanneer een cliënt een eigen of een andere woning krijgt aangeboden en een pand verlaat. Ik krijg dan een melding vanuit de begeleiding. We doen dan 2 weken van tevoren een voorinspectie en zijn ook bij de uithuizing zelf.
Ik ben nogal oplossingsgericht, dat past goed bij dit werk. Ik vind het heel bijzonder dat we echt iets voor mensen kunnen betekenen.”
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tjarda heeft als Adviseur Facilitaire Zaken een meer adviserende en coördinerende rol. Toch is ook voor Tjarda geen dag hetzelfde.
“Als ik 's ochtends binnenkom, weet ik eigenlijk niet wat ik die dag ga doen. Ons werk speelt zich af in de waan van de dag. De facilitaire medewerkers behandelen telefoontjes en verzoeken die vanuit de organisatie binnenkomen.
Mijn aandachtsgebied is Huisvesting; dit betreft alle huisvesting van De Binnenvest; de kantoorruimtes, opslagruimtes, de opvanglocaties en de woningen waar cliënten verblijven.
Andere aandachtsgebieden van het facilitaire team zijn inkoop (voor alle panden), services (schoonmaak, beveiliging, contractbeheer) en veiligheid (zoals ontruimingsoefeningen, beveiligingsbedrijven, camera's).
Advies waar ik bij betrokken ben is bijvoorbeeld de inrichtingsstandaard van cliëntpanden en brandveilige inrichting van opvanglocaties.
Ik vind het leuk om veel dingen tegelijk te regelen en te organiseren. Ik hou van het chaotische. Iedereen tevreden houden en alle opdrachten gedaan krijgen.
We zijn een heel hecht team. De samenwerking met mijn collega's vind ik belangrijk en is goed. In deze functie heb je contact met alle lagen van de organisatie, wat ik ook erg leuk vind. Je moet goed met iedereen om kunnen gaan.
We moeten soms puzzelen tussen het beleid dat we hebben en de noodzakelijke uitzonderingen daarop, wat een terugkerende uitdaging is.
Ook al heb ik geen direct cliëntcontact, je weet waar je het voor doet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rob is Beheerder in onze specialistische opvang Nieuwe Energie in Leiden. In de opvang slapen dagelijks zo’n 60 mensen. Samen met de mensen die verblijven op de Nieuwe Energie zorgt het Beheerders team voor een schone en veilige plek.
“Ik ben een doener, een aanpakker, dat is echt nodig voor deze baan. Je werkt heel zelfstandig, maar moet ook samenwerken en problemen aanpakken en uitpuzzelen. Je bent verantwoordelijk voor hygiëne, veiligheid in het algemeen, brandveiligheid, dat de nooddeuren vrij zijn en dat de lichten overal werken bijvoorbeeld. Deze verantwoordelijkheden staan eigenlijk los van je dagelijkse werk. Veel moet ad hoc opgelost worden.
Dat is het interessante en leuke. Een cliënt komt bijvoorbeeld naar je toe dat zijn lamp kapot is en hij wil lezen of voelt zich niet prettig daarbij en dan moet je dat meteen regelen. Ik kan goed opschieten met de cliënten. Ik probeer cliënten ook zoveel mogelijk te betrekken in klusprojecten of het schoonhouden van hun leefomgeving.
Ik vind het interessant om de cliënten een goed verblijf te geven. Te zorgen voor zo min mogelijk obstakels in hun verblijf. De mensen die hier komen hebben weinig meer, ik heb het goed, ik vind het fijn om met mijn werk iets voor hen te kunnen betekenen.
Het mooie aan de functie van beheerder bij de Nieuwe Energie is dat je geen formele begeleiders rol hebt naar de cliënten toe. Daardoor heb je op een andere, luchtigere manier contact met ze. Je kunt op een andere manier iets voor ze betekenen."