Maatschappelijk Werker bij De Binnenvest
Dé maatschappelijk werker bestaat niet. Bij De Binnenvest geeft iedereen op zijn eigen wijze kleur aan deze functie. Hier krijg je echt de ruimte en de vrijheid voor. “Je bent een soort ondernemer met eigen cliënten.” Maatschappelijk werkers bij De Binnenvest hebben ook een belangrijke overeenkomst; De drive om mensen verder te helpen.
Dit doen zij door echt naast de cliënt te gaan staan. “De mensen met wie wij werken hebben al zo vaak 'nee' gehoord… Dan geeft het veel voldoening wanneer je samen wél iets voor elkaar krijgt.”
Dat gaat vaak in kleine stapjes, en zeker niet altijd in een rechte lijn omhoog. Dat maakt het werk ook zo uitdagend. Waar liggen kansen? Waar zit de groei? Maar ook; wat is realistisch? Dat is soms een complexe puzzel en maakt het werk als maatschappelijk werker spannend, divers en betekenisvol.
In gesprek met de cliënt onderzoek je samen wat de volgende stappen kunnen zijn. Dit doe je in nauwe samenwerking met de persoonlijk begeleiders.
“Oprechte interesse hebben in de mens tegenover je. Dat is belangrijk.”
Verschillende locaties
Als maatschappelijk werker kun je werken op verschillende locaties met elk een eigen dynamiek. Zo heeft een maatschappelijk werker in een ambulant team en heel andere dagindeling dan een maatschappelijk werker op een van onze opvanglocaties.
Op de vaste locaties draag je als maatschappelijk werker bij aan de rust en een goede sfeer van de locatie. Bijvoorbeeld door een praatje te maken met verschillende bewoners.
In de ambulante teams ga je op huisbezoek en ligt de nadruk vaak meer op het proces van de cliënt en de samenwerking als team met collega’s.
Zomaar een dag uit het leven van een maatschappelijk werker
Als Maatschappelijk werker moet je zeker ook flexibel zijn, want geen dag is hetzelfde en de plannen van de ochtend kunnen in de middag alweer heel anders zijn.
Met een kop koffie in de hand maak je een praatje met een cliënt die je tegenkomt in de gang. Hij heeft die middag een sollicitatiegesprek en hij vindt het spannend. Je geeft hem wat laatste tips mee en wenst hem succes. Dan word je gebeld door een collega; Of je mee wilt naar het gemeentehuis voor het verlengen van een ID kaart. Onderweg belt een bewindvoerder om te overleggen over geldzaken en ook de wijkagent weet je te vinden. Er is tramalant… Je belooft te praten met betrokken cliënt en belt gelijk om een afspraak te maken. Je kunt er die middag langs komen. Bijna zou je vergeten dat je ook nog een afspraak hebt met de GGZ over die ene moeilijke casus, maar gelukkig bedenk je het nog net op tijd en je springt op de fiets. Terug op kantoor werk je de mail bij, stel je een huurcontract op voor die cliënt die net een woning heeft toegewezen gekregen en neem je contact op met een woningbouwvereniging om zo nog net een uithuisplaatsing te voorkomen.
De dag zit er bijna op. Met je jas al aan stuur je een berichtje naar de cliënt van de ochtend; hoe was het sollicitatiegesprek gegaan? “Door naar de volgende ronde!”. Goed nieuws! Tijd om naar huis te gaan. Morgen weer een dag.